شیر توپی یا بال ولو

بین مطالب وب سایت جستجو کنید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
علی
14:14
دو شنبه 31 خرداد 1400

از ویکیپدیا، دانشنامه آزاد
برای جستجو به ناوبری بروید
این مقاله در مورد دستگاه کنترل جریان است. برای جز الکترونیکی ، به لوله خلاuum مراجعه کنید. برای سایر کاربردها ، به دریچه (ابهام زدایی) مراجعه کنید.

این مقاله دارای چندین مسئله است. لطفاً در بهبود آن كمك كنید یا این موارد شیر توپی  را در صفحه بحث مطرح كنید. (با نحوه و زمان حذف این پیام های الگو آشنا شوید)
این متن به منابع بیشتری برای معتبر بودن نیاز دارد. (دسامبر 2011)
این مقاله عمدتا یا کاملاً به یک منبع متکی است. (دسامبر 2011)

این شیرهای آب توسط دسته های دوار کار می کنند.
دریچه وسیله یا جسم طبیعی است که با باز کردن ، بسته شدن یا انسداد نسبی مسیرهای مختلف عبور ، جریان سیال (گازها ، مایعات ، مواد جامد سیال یا دوغاب) را تنظیم ، هدایت یا کنترل می کند. شیرآلات از نظر فنی اتصالات هستند ، اما معمولاً به عنوان یک دسته جداگانه مورد بحث قرار می گیرند. در یک دریچه باز ، سیال در جهتی از فشار بالاتر به فشار کمتر جریان می یابد. این کلمه از والوا لاتین گرفته شده است ، قسمت متحرک درب ، به نوبه خود از volvere ، چرخش ، رول.

دریچه ساده ترین و بسیار باستانی به راحتی یک فلپ لولای آزاد است که برای جلوگیری از جریان مایع (گاز یا مایع) به سمت پایین چرخانده می شود ، اما وقتی جریان در جهت مخالف حرکت می کند ، توسط خود جریان بالا می رود. به این دلیل که مانع جریان جریان در یک جهت می شود یا "چک" می شود ، این یک سوپاپ چک نامیده می شود. شیرهای کنترلی مدرن ممکن است فشار را تنظیم کرده یا در پایین دست جریان داشته و بر روی سیستم های اتوماسیون پیچیده کار کنند.

شیرآلات کاربردهای زیادی دارند ، از جمله کنترل آب برای آبیاری component ، مصارف صنعتی برای کنترل فرآیندها ، مصارف مسکونی مانند روشن / خاموش و کنترل فشار برای ظرفشویی و لباسشویی و شیرهای منزل. حتی در قوطی های اسپری آئروسل یک دریچه کوچک تعبیه شده است. از شیرآلات در بخشهای نظامی و حمل و نقل نیز استفاده می شود. در کانالهای HVAC و سایر جریانهای هوای نزدیک به جو ، به جای دریچه ها میراگر نامیده می شود. اما در سیستم های هوای فشرده از شیرآلات استفاده می شود که متداول ترین نوع آن شیرهای توپی است.


فهرست
1 برنامه
2 تنوع
3 نوع
4 جز
4.1 بدن
4.2 سرپوش
4.3 بنادر
4.4 دستگیره یا محرک
4.5 دیسک
4.6 صندلی
4.7 ساقه
4.8 واشر
4.9 گلوله های دریچه ای
4.10 بهار
4.11 اصلاح
5 موقعیت عملیاتی شیر
5.1 شیرهای دو پورت
5.2 سوپاپ سه پورت
5.3 شیرهای چهار پورت
6 کنترل کنید
7 ملاحظات دیگر
8 تصویر
9 همچنین مراجعه کنید
10 منبع
11 لینک خارجی
برنامه های کاربردی
دریچه ها تقریباً در هر فرآیند صنعتی یافت می شوند ، از جمله پردازش بال ولو آب و فاضلاب ، استخراج معدن ، تولید برق ، فرآوری روغن ، گاز و نفت ، تولید مواد غذایی ، تولید مواد شیمیایی و پلاستیک و بسیاری از زمینه های دیگر.

مردم در کشورهای پیشرفته از شیرآلات در زندگی روزمره خود استفاده می کنند ، از جمله شیرآلات لوله کشی ، مانند شیر آب شیر ، شیر کنترل گاز اجاق گاز ، دریچه های کوچک مجهز به ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی ، دستگاه های ایمنی نصب شده در سیستم های آب گرم ، و شیر آلات در ماشین موتورها

در طبیعت دریچه هایی وجود دارد ، به عنوان مثال دریچه های یک طرفه در رگها که گردش خون را کنترل می کنند و دریچه های قلب جریان خون را در اتاق های قلب کنترل می کنند و عملکرد صحیح پمپاژ را حفظ می کنند.

سوپاپ ها ممکن است به صورت دستی ، یا توسط دسته ، اهرم ، پدال یا چرخ کار کنند. شیرها همچنین ممکن است خودکار باشند ، که تحت تأثیر تغییرات فشار ، دما یا جریان ایجاد می شوند. این تغییرات ممکن است بر روی یک دیافراگم یا یک پیستون عمل کند که به نوبه خود شیر را فعال می کند ، نمونه هایی از این نوع شیرها که معمولاً یافت می شوند ، دریچه های ایمنی نصب شده در سیستم های آب گرم یا دیگهای بخار است.

سیستم های کنترل پیچیده تر با استفاده از شیرهایی که نیاز به کنترل خودکار بر اساس ورودی خارجی دارند (به عنوان مثال ، تنظیم جریان از طریق یک لوله به یک نقطه تنظیم در حال تغییر) ، نیاز به محرک دارند. محرک بسته به ورودی و تنظیم سوپاپ ، آن را سکته می کند ، اجازه می دهد سوپاپ به طور دقیق قرار گیرد ، و امکان کنترل انواع مختلف الزامات را فراهم می کند.

تغییر
شیرآلات از نظر شکل و کاربرد بسیار متفاوت هستند. اندازه ها [مبهم] به طور معمول از 0.1 میلی متر تا 60 سانتی متر است. قطر شیرهای مخصوص می تواند بیش از 5 متر باشد. [کدام؟]

هزینه سوپاپ از شیرهای یکبار مصرف ساده ارزان قیمت تا شیرهای تخصصی که هزاران دلار آمریکا در هر اینچ قطر شیر دارند ، متغیر است.

شیرهای یکبار مصرف را می توان در وسایل متداول خانگی از جمله تلگرافهای مینی پمپ و قوطی های آئروسل یافت.

استفاده متداول از واژه سوپاپ به دریچه های گلخانه ای گفته می شود که در اکثر موتورهای احتراق داخلی مدرن دیده می شوند ، مانند موتورهایی که در اکثر وسایل نقلیه دارای سوخت فسیلی استفاده می شوند و برای کنترل مصرف مخلوط سوخت و هوا و تخلیه گازهای خروجی استفاده می شوند.



تعداد بازدید از این مطلب: 34
بازدید : 34

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:










نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود